Pengalaman Susu Perahan Tidak Sama Banyak

Entah kenapa satu hari yang indah.. dok mengepam susu kat opis..dengan tenang macam biasa, tiba2 tengok botol…ehhhhh. kenapa belah kiri sikit? Kanan macam biasa 5oz, kiri 3oz. Ape yang aku dah buat??
Masa ni terfikir…agaknya malam tadi terlupa kot…bagi anak susu kiri je..kanan tak. So kanan banyak susu. Kiri dah kurang. Atau pun sebaliknya. Sebab banyak sangat bg belah kanan, jadi belah kanan hasilkan banyak susu. Belah kiri kurang sebab demand kurang.
Petang bila pump. Lajukan yang belah kiri..kanan slow macam biasa. Hasilnya sama banyak. Esok lusa ulang macam tu. Tapi lama2 rasa sakit la..sebab paksa lebih belah kiri.
20170309_112305
Dalam otak dah fikir..kena pasrah je ke macam ni? Aku dah cacat ke?…senario ni berlansung sampai sebulan..
Ape yang saya buat, banyakkan anak menyusu belah kiri. Sebab bila banyak ransangan menyusu, hasil susu lagi banyak. Walaupun tak berkesan bila pump..buat je lah..dan pasrah je lah…
Satu hari yang indah..terdetik akak nak godek2 pum..kot2 masalah pump.. ambil screw driver..buka pump..tengok2 takde ape yang abnormal. Tubing semua ok. Ketat. Pasang balik…hurm…pasrah…
Keesokan harinya, tetiba terfikir..nak cuci tubing yang luar ni lah..kot2 no yang buat sumbat.
Sekali tengok…hahhh?? Tubing luar ni dah almost tercabut. Rupanya tubing belah kiri yang sambung pump dgn tube tu longgar sangat. Demmmm… kenapa dari awal tak cek yang ni? Bila akak perhatikan masa pump. Baru lah akak perasan. Suction kiri tu tak sama kuat dengan yang kanan. Aduhai. Sedihnya.. sebulan baru nak perasan. 😢😢😢.
Jadikan kisah ini sebagai pengajaran. Nanti akak ajarkan step macam mana nak buat bila hasil susu kiri dan kanan tak sama.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s